Bo i bostadsrätt

Bostadsrättsboende är populärt, inte minst för att du äger din bostad och på så vis har god chans att bevara eller till och med öka värdet på investeringen.

Bo i bostadsrätt innebär att du äger fastigheten tillsammans med dina grannar och att du har rätten att bo i en viss lägenhet. Skillnaden mellan att äga en bostadsrätt och en villa är att i bostadsrättsföreningen delar du ansvar och kostnader för fastigheten och gemensamma ytor med grannarna. Du har stora möjligheter att göra förändringar i din lägenhet efter personliga önskemål och du har rätt att vara med och påverka bostadsrättsföreningen i många viktiga frågor.

Enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar får du, på egen bekostnad, göra en hel del förändringar i din bostadsrätt. Alla åtgärder som genomförs ska vara fackmässigt utförda.

Trots din rätt att göra många ändringar i lägenheten utan styrelsens tillstånd är ett gott råd att alltid rådfråga styrelsen. De besitter ofta kunskap om föreningens hus och kan ge dig goda råd innan arbetet startar. Tänk på att vissa ändringar kräver bygglov.

Läs om BRF Vanjas praktiska anvisningar och trivselregler i häftet “Välkommen till HSB BRF Vanja”

vanja_ordningsregler_2020-05

 

Läs mer om att bo i bostadsrätt från A-Ö

HSB har även tagit fram en guide “Vem ska underhålla Bostadsrätten” där de går igenom vem som har underhållsansvaret, boende eller Bostadsrättsföreningen.

hsb_vem_ska_underhålla_brf-2011

 

Medlemserbjudande

Ta del av medlemserbjudande

Felanmälan

Alla fel ska anmälas till HSB Felanmälan.

Klicka här för att komma till HSBs formulär för felanmälan. Du kontaktas därefter av en entreprenör för att boka in en tid när felet kan åtgärdas.

Felanmälan kan också göras per telefon: 042- 19 95 90

Ansvaret för att fel åtgärdas följer föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Det innebär att vissa fel är bostadsrättshavarens ansvar. Du får besked från felanmälan om det är du som kan vara betalningsansvarig för åtgärderna.


Har du problem med säkerhetsdörr som bytts i samband med föreningens stora dörrbyte under Februari 2019, kontakta då Svenska Skydd direkt, vi har garanti på dessa dörrar fram till januari 2024, så problem med låsvred, ringklocka och tröga dörrar vid stängning ska de stå för tills dess. HSB ombesörjer ej detta.

Via kontaktformuläret här eller telefon: 040-601 21 00
Inköpsår och månad är 2019/02


Har du problem med TV eller bredband från Telia eller är nyinflyttad och vill ta över den förra ägarens abonnemang, kontakta då Telia på telefonnummer: 020-202070